top image

ביטול פסק בוררות

מהי בוררות?

בוררות הינו הליך בו צדדים למחלוקת מסכימים להציג את עמדותיהם בפני בורר שהוא צד שלישי אובייקטיבי, על מנת שיכריע בסכסוך ללא יכולת ערעור.

בוררות היא שיטה ליישוב סכסוכים שבה צדדים המעורבים בסכסוך מסכימים להגיש את עניינם לצד שלישי ניטרלי, המכונה בורר, שיקבל החלטה מחייבת בעניין. חלופה זו לליטיגציה מסורתית מציעה דרך יעילה וחסכונית יותר ליישוב סכסוכים מחוץ למערכת המשפט.

מבוא

כאשר ניתן פסק בוררות, אפשרות הערעור לא תמיד תעמוד לרשות הצדדים. השונות בין בית המשפט לבין הבוררות ביחס לערעור, נובעת מהעיקרון לפיו הפניה לבוררות נעשית בדר"כ ברצונם של הצדדים.

 הצדדים יכולים לקבוע את  תנאי הבוררות ולאפשרות ההשגה על פסק הבורר. ההסכמה, היא זו המכוננת את הבוררות בין הצדדים ובהעדר סעיף ההשגה, לא ניתן לפנות לישוב הסכסוך בהליך של בוררות.

בשנת 2004 פסק בית המשפט העליון (בפס"ד רע"א 5991/02 עופרה גוירצמן ואח' נ רות פריד ואח(', כי ביטול פסק בוררות הינו צעד חריג, במקרה של צעד כזה צריך שיהיה בסיס חזק. ולכן ישנם 10 עילות אשר הינם רשימה סגורה המהווים עילה לביטול פסק בוררות (סעיף 24 לחוק הבוררות, תשכ"ח-1968).

יתרונות הליך הבוררות

אחד היתרונות המרכזיים של בוררות הוא הגמישות שלה. לצדדים יש את החופש לבחור את הבורר שלהם, לקבוע דיונים לפי הנוח להם, ולהתאים את התהליך כך שיתאים לצרכים הספציפיים שלהם. זה יכול להוביל להחלטות מהירות יותר בהשוואה להליכים בבית המשפט, שלעיתים מתעכבים עקב צפוף בתיקים. בנוסף, הליכי בוררות הם פרטיים וסודיים, ומאפשרים לעסקים להגן על מידע רגיש מפני הפיכתו לציבור.

 

חסרונות הליך הבוררות

עם זאת, ישנם מספר נקודות שיש לקחת בחשבון כאשר בוחרים בבוררות. חשש מרכזי אחד הוא היכולת המוגבלת לערער על החלטת בורר. שלא כמו פסקי דין של בית משפט, פסקי בוררות הם בדרך כלל סופיים ומחייבים, עם רק כמה עילות מצומצמות לערעור, כגון הונאה או התנהגות בלתי הולמת. זה יכול להיות בעייתי אם הבורר טועה בפירוש החוק או העובדות של המקרה, שכן תיתכן הסעד מוגבל לצד הנפגע.

 

יתר על כן, עלות הבוררות יכולה לפעמים לגבור על היתרונות שלה. בעוד שבוררות בדרך כלל חסכונית יותר מאשר ליטיגציה מסורתית, שכר הטרחה הקשור להעסקת בוררים וניהול התהליך עדיין יכול להיות משמעותי, במיוחד במקרים מורכבים. זה יכול להוות מחסום לגישה לצדק עבור יחידים או עסקים קטנים עם משאבים כספיים מוגבלים.

 

נקודה נוספת היא חוסר השקיפות הפוטנציאלי בהליכי בוררות. שלא כמו בתי משפט, שהם חלק מהרשומה הציבורית, דיוני בוררות והחלטות הם בדרך כלל חסויים. חוסר שקיפות זה יכול לעורר חששות לגבי אחריות והגינות, שכן הציבור אינו יכול לבחון את התהליך או התוצאות של תיקי בוררות.

עילות לביטול פסק בורר

24.  בית המשפט רשאי, על פי בקשת בעל-דין (בחוק זה – בקשת ביטול), לבטל פסק בוררות, כולו או חלקו, להשלימו, לתקנו או להחזירו לבורר, מאחת העילות האלה:

(1)  לא היה הסכם בוררות בר-תוקף;

(2)  הפסק ניתן על ידי בורר שלא נתמנה כדין;

(3)  הבורר פעל ללא סמכות או שחרג מהסמכויות הנתונות לו לפי הסכם הבוררות;

(4)  לא ניתנה לבעל-דין הזדמנות נאותה לטעון טענותיו או להביא ראיותיו;

(5)  הבורר לא הכריע באחד הענינים שנמסרו להכרעתו;

(6)  הותנה בהסכם הבוררות שעל הבורר לתת נימוקים לפסק והבורר לא עשה כן;

(7)  הותנה בהסכם הבוררות שעל הבורר לפסוק בהתאם לדין והבורר לא עשה כן;

(8)  הפסק ניתן לאחר שעברה התקופה לנתינתו;

(9)  תכנו של הפסק מנוגד לתקנת הציבור;

(10) קיימת עילה שעל פיה היה בית משפט מבטל פסק דין סופי שאין עליו ערעור עוד.

חשוב לציין, כי סעיף 1 לחוק הבוררות, קובע כי הסכם בוררות יהיה בכתב, היעדר הסכם בכתב מהווה תנאי לביטול פסק הבוררות מכוח סעיף 24 (1) לחוק הבוררות.

לסיכום:

בעוד שבוררות מציעה יתרונות רבים כסוג של יישוב סכסוכים חלופי, הצדדים צריכים לשקול היטב את הסייגים הפוטנציאליים לפני שהם בוחרים בשיטה זו. הבנת המגבלות של בוררות, כגון סופיות ההחלטות, העלויות הכרוכות בכך וחוסר שקיפות, היא חיונית בקבלת החלטות מושכלות לגבי פתרון מחלוקות בתהליך זה.

מומלץ לפני הגשת ביטול פסק בוררות לקבל ייעוץ מעורך דין ודים לירן קולצינסקי המתמחה בתחום הבוררות.

מאמר זה אין מהווה עצה משפטית ו/או אינו בה להחליף יעוץ משפטי.

צרו קשר עוד היום עם עורך דין ודים לירן קולצי’נסקי ונשמח לספק לכם שירות מקצועי ומקיף.

השירות ניתן בשפה העברית, הרוסית, אנגלית וספרדית.

המידע מעניין? שתפו עם חברים
תוכן עיניינים

תמיד כאן בשבילכם

צרו איתנו קשר

לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.